onsdag 12. oktober 2011

Tendenser og faser

Tøm teksten s.68

1. Hvorfor blir siste halvdel av 1800-tallet kalt ”det store hamskiftet” i Norge?
- fordi det skjedde store fremskritt, og Norge sto frem med en ny skikkelse i perioden
2. Hva er forskjellen på liberalismens og sosialismens syn på individets frihet?
- Liberalistene mente at den enkelte hadde rett til å selvbestemmelse og like rettigheter for alle, at individet kunne velge fritt.
Sosialistene mente individets frihet var begrenset fordi de mente materielle og økonomiske forhold styrer samfunnsutviklingen. De mente individet bare kan frigjøres ved at fattigdom og klasseskiller blir avskaffet, og at likhet står foran frihet.
3. Hva går Darwins utviklingslære ut på? Hvorfor møtte den sterk motstand fra de kristne?
- Darwin hadde et naturvitenskapelig syn på menneske og samfunn. Han mente all utvikling var en stadig kamp for tilværelsen og hadde foregått i millioner av år. De som var sterkest og mest skikket, overlevde livets kamp. Han mente alt måtte kontrolleres, bare det som kunne registreres, måles, veies og systematiseres i den fysiske sansbare verden, var objektivt og sant. Dette stride mot den kristne lære, som hadde et teologisk syn på menneske og samfunn, og mente at liv og utvikling skulle forklares som Guds skapeverk.
4. Hva betyr positivisme, og hva har den å gjøre med litteraturen?
- Positivisme er en naturvitenskapelig forståelse av menneskelivet. Man skriver mye mindre om Gud og det som ikke var sikkert. Positivistene går heller over til å skildre livet på en naturvitenskapelig måte, og utrykker dette gjennom kunst og litteratur.
5. Nevn noen viktige forfattere fra realismen og noen bøker og tekster de skrev.
- Gustave Flaubert skrev bl.a. romanen Madame Bovary
- Leo Tolstoj skrev bl.a. romanene Krig og Fred, og Anna Karenina
- Alexander Kielland skrev bl.a. romanene Garman & Worse, Gift og Skipper Worse.
- Henrik Ibsen skrev bl.a. Peer Gynt, Et dukkehjem, Gengangere, og Hedda Gabler
6. Hva var det moderne gjennombruddet?
- Det fant sted omkring 1870, og er en periodisk betegnelse på hvordan nasjonalromantikken og poetisk realisme ble avløst av realismen i litteratur og kunst. Det moderne gjennombrudd ble innvarslet med den berømte forelesningen Georg Brandes holdt i 1870, der han insisterte på at kunstnere fra nå av skulle «sette problemer under debatt».
7. Nevn to forfattere fra symbolismen.
- Sigbjørn Obstfelder og Charles Baudelaire
8. Pek på hovedtrekk ved realismens syn på kunst og litteratur.
- Kunsten:
- kunne bare bestå av gjengivelser av objekter som maleren kan se eller ta på
- den skulle være moderne
- være realistisk og sann i framstillingsmåten
- være mest mulig objektiv
- være problemorientert og politisk
- Litteraturen:
- enkelttrekk står for helheten
- personene karakteriseres gjennom replikker og handling, ikke forklaringer
- objektivitet og nøytralitet
- fortelleren er skjult
- teksten begynner direkte i handlingen
- scenisk fremstilling og mindre refererende stil enn før
- muntlig og hverdagsrealistisk stil
- korte, sideordnede setninger og ufullstendige setninger
9. Hvem var Émile Zola?
- Franskmann som levde fra 1840-1902. Han var darwinist og så mennesket som et biologisk vesen, styrt av arv og miljø. Han hadde stor betydning for utviklingen av den realistiske litteraturen i Europa.
10. Hva vil det si at menneskesynet i naturalismen er deterministisk?
- Det vil si at man hevdet at menneskets utvikling og vilje er bestemt av arv, miljø og historiske omstendigheter.
11. Forklar hva Georg Brandes sto for.
- Han kritiserte sterkt både den norske og danske litteraturen for å være altfor ufarlig og gammeldags. Han ville ha et ”moderne gjennombrudd” i Nordens litteratur. Det skulle være en engasjerende, ny litteraturnsom skulle gripe direkte inn i samfunnsutviklingen.
12. Hvilke samfunnsproblemer var forfatterne opptatt av i 1880- og 1890-årene?
- Individets frihet til å velge fritt i trosspørsmål, spørsmålet om kvinnefrigjøring,
13. Hva kjennetegner realistisk teater?
- Tittelskapsscenen: Dramatikerne ville gi publikum illusjon av å være vitne til et virkelig drama. Detaljrike sceneanvisninger og bruk av perspektiv som fikk tilskueren til å være en del av rommet, bare at den fjerde veggen var fjernet.
- Retrospektiv metode: Forutsetningene for det som skjer på scenen, er farlige feilgrep i personenes fortid. Disse feilgrepene blir gradvis avslørt gjennom dialogene på scenen. Logiske konsekvenser og tragisk slutt.
14. Hva går den retrospektive metoden ut på?
- Å kikke bakover, tilbake i tiden
15. Nevn noen viktige bøker av Alexander Kielland.
- Gift (1883), German & Worse (1880)
16. Hva er forskjellen på Amalie Skrams og Hans Jægers naturalistiske stil?
- Hans Jæger skrev i motsetning til Amalie Skram ekstremt subjektivt.
17. Hva var Hamsuns syn på litteraturens oppgaver?
- Han mente diktningen skulle:
- være psykologisk realistisk, det vil si ikke bare skildre handling og fakta, men det ubevisste sjeleliv som fører til merkelige handlinger
- skildre kompliserte individer – ikke typer, men outsidere som gjerne handlet irrasjonelt og selvmotsigende
- gi plass for assosiasjoner, fantasier og plutselige tankeinnfall
- ikke moralisere

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar