tirsdag 18. oktober 2011

"Jeg ser"

1. Studer adjektivene i diktet, og kommenter stemningene de skaper
- Adjektivene skaper en stemning Sigbjørn Obstfelder vil se, det fremmedgjorte. Han gir det han ser ingen følelser, for han ser det som fremmed og kanskje litt meningsløst for ham selv.
2. Sammenlikn diktet med teksten ”Hjernen er alene”, side 430. Hvilke likheter og ulikheter finner du?
- Jeg tror begge diktene vil skildre dikterens tanker om ensomhet og fremmedfrykten de føler. De skildrer at de selv, sammen med andre mennesker, føler seg alene. Dette vises spesielt gjennom disse utdragene: ”Jeg ser på de velkledde herrer, jeg ser på de smilende damer, (…) jeg er visst kommet på en feil klode” – Jeg ser. Og ”Jeg står midt i stuen, jeg er alene i huset, (…) huset er fullt av mennesker” – Hjernen er alene. Menneskene dikterne er omgitt av blir beskrevet som ukjente, kun mennesker, damer og herrer, og jeg tror det kan tolkes som at forfatteren ikke føler noen tilknytning eller felleskap med personene rundt seg. Jeg føler ulikhetene kommer frem ved at dikteren i diktet ”Jeg ser” uttrykker at han undrer seg og tenker over sin sammenheng i livet her på jorda, mens dikteren av ”Hjernen er alene” allerede har kommet til en konkusjon om at han er alene, selv om han er omgitt av andre mennesker.
3. En kan hevde at det finnes tre ulike motiver i diktet: et betraktningsmotiv (”Jeg ser”), et konklusjonsmotiv (”Det er…) og et uværsmotiv. Nærles diktet, og studer motivene. Hvordan utvikler motivene seg?
- Betraktningsmotivet, det han ser, trekker seg innover. Først ser han oppover, på himmelen, skyene og sola, så på omgivelsene, bygninger. Til slutt retter han blikket mot menneskene og de som lever på kloden. For hvert avsnitt han beveger seg innover, og betrakter ”mindre ting”, konkluderer han. Dette er altså verden, jorden. Til slutt konkluderer han med at det han ser viser at han ikke hører hjemme; ”Jeg har kommet til feil klode”. Uværsmotivet begynner med lett regn, så bygger det seg oppover og utvikler seg til dårlig vær. Jeg tror dette vil symbolisere hans usikkerhet og frykten han føler.
4. en påstand: ”Jeg ser” er et nyromantisk dikt. Begrunn med 3 argumenter:
- diktet er ikke moralisert, det er kun hans tanker om verden
- diktet gir inntrykk av at personen som ”ser” et komplisert og føler seg utenfor, altså skildrer det et komplisert individ
- diktet inneholder assosiasjoner og plutselige tankeinnfall

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar